Emily Holmes Coleman
Het luik van sneeuw
Met een nawoord van Claire-Louise Bennett
Op sommige dagen gelooft Marthe Gail dat ze God is; op andere dagen Jezus Christus. Haar baby is dood, denkt ze. Het rode licht schijnt. Er zitten tralies voor het raam. En de stemmen houden niet op. De tijd vertroebelt; sneeuw valt. De artsen zeggen dat het een zenuwinzinking is, dat dit Gorestown State Hospital is. Haar medepatiënten worden vriendinnen en vijandinnen, zich verplaatsend tussen Dagkamer en Eetzaal, Oostzaal en Westvleugel, maar met een wijde boog om de Kluis heen. Haar man komt op bezoek en toont haar een haarlokje van de baby, maar ze herinnert zich nog niets, tot ze een verdieping hoger mag, op weg naar haar ontslag…
Het luik van sneeuw (1930), tragisch en extatisch, choquerend en hilarisch, is een noodkreet van de ziel, een tijdloos meesterwerk dat nu voor het eerst in Nederlandse vertaling verschijnt.
In de pers
‘Colemans lyrische verslag van haar behandeling voor kraampsychose is origineel en rauw, en geeft tegelijkertijd een onthullend tijdsbeeld.’ – Publishers Weekly
‘Een uitzonderlijk en visionair boek.’ – Fay Weldon
‘Het luik van sneeuw is een diep ontroerend boek dat de lezer een glimp biedt van hoe de zieke een tijdelijke verstandsverbijstering en haar consequenties ondergaat.’ – The Nation
‘Holmes Coleman is een onverschrokken en vaardige woordensmeder, die in zeldzaam prachtig en verontrustend proza verhaalt van de onnavolgbare versplintering van geheugen, identiteit en lichaam die het gevolg is van een zenuwinzinking.’ – Claire-Louise Bennett, auteur van Kassa 19
Specificaties
Publicatie december 2023
Uitvoering hardcover
192 Pag.
Formaat 12,5 X 20 cm
NUR 302
ISBN 978 90 833357 6 6
€ 22,99
ISBN e-book 978 90 833357 7 3
€ 14,99
Oorspronkelijke titel The Shutter Of Snow
Vertaling Lisette Graswinckel
Omslagontwerp Mariska Cock
Over deze auteur
Emily Holmes Coleman (1899-1974) verbleef na de geboorte van haar zoontje twee maanden in een psychiatrische kliniek, een periode die haar inspireerde tot Het luik van sneeuw. In 1926 vestigde zij zich in Parijs, waar Holmes Coleman bevriend raakte met o.a. Djuna Barnes en kunstverzamelaarster Peggy Guggenheim.